Het kloppende hart van je business? Dat zijn zonder twijfel je trouwe klanten. Het zijn die klanten die terugkeren waarop je kan rekenen en die zorgen voor een voorspelbare revenue. Loyaliteit is onmisbaar voor een lekker draaiende webshop. In deze blog vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat klanten opnieuw een bestelling plaatsen op jouw webwinkel. Hoe je bereikt dat klanten denken ‘welja, hier ga ik nog eens bestellen.’
Wat is retentiemarketing
Op het stimuleren van herhaalaankopen is een heel aparte marketingtak gericht. Met het chique woord ‘retentiemarketing’ duiden we alle inspanningen aan die een bedrijf doet om bestaande klanten te behouden, de klantwaarde te verhogen door meer individuele online aankopen te stimuleren en te mikken op een langetermijnrelatie met die klant.
Ken je waarde als bedrijf: be extra
Hoe start je nu met retentiemarketing en zorg je voor die terugkerende aankopen? Eerst en vooral moet je de moeite waard zijn. Be a little EXTRA. Wat dat wil zeggen? Je biedt een meerwaarde, een reden waarom een klant niet overstapt naar de concurrentie. Die reden kan voor elke klant verschillend zijn, maar de bedoeling is dat jij mikt op één of twee USP’s – Unique Selling Points – die eigen zijn aan jouw business. En ja, soms mag je echt wel wat ‘extra’ zijn. Put yourself out there, wees maar wat over the top. Een beetje extra in je uitmuntende klantenservice, extra in je vlotte communicatie of extra in je snelle levertijd. Onderscheid je van de grijze massa door een beetje meer effort. Je krijgt het dubbel en dik terug in terugkerende klanten.
Timing = key
‘Communiceer op het juiste moment, met de juiste boodschap naar de juiste persoon’. Het is zowat dé mantra voor marketing. En dat ‘juiste moment’ is beslist belangrijk. Je probeert geen paaseieren te verkopen met kerstmis, waarom? Er is geen kat naar op zoek . Hetzelfde geldt voor andere producten: is een klant niet op zoek naar een nieuwe telefoon, dan moet je hem ook niet lastigvallen met gedetailleerde productinformatie over de nieuwste Samsung. Al is je boodschap nog zo on point gebracht, als de timing niet relevant is, vergeet het dan maar. Hoe op zoek gaan naar dat gouden moment? Houd de fase waarin de klant zich bevindt nauwlettend in de gaten en ga aan de slag met retargeting advertising. Je zal zien dat je klanten sneller naar hun creditcard grijpen als je ze bereikt met commerciële boodschappen op een moment dat ze ook effectief klaar zijn voor een aankoop.