Stel je even voor: je bent een startende onderneming en wil graag gemakkelijk gevonden worden door klanten op het internet. Hoe doe je dat? Door middel van SEO. In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising), is SEO grotendeels gratis en natuurlijk. Het is een langetermijnstrategie die zeker de moeite waard is om in je bedrijf te verwerken. Wij leggen het je uit.
De wondere wereld van SEO
Search Engine Optimization, afgekort SEO, is het bewerken en aanpassen van je site zodat het hoger in de organische zoekresultaten van Google terecht komt. Ook wel on-page SEO genoemd, omdat je je eigen site optimaliseert. Maar hoe werkt het concreet? Wel, er zijn een aantal factoren in je website die belangrijk zijn om jouw positie in de Google searches te optimaliseren. Wij geven je de voornaamste methoden.
Zoekwoorden
Eén van de belangrijkste factoren zijn de ‘zoekwoorden’. Dit zijn de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt wanneer ze je product op het internet opzoeken. Simpel gezegd moet het voornaamste onderwerp van jouw website overeenkomen met de woorden die je doelgroep intypt in de zoekbalk. Een voorbeeld: je verkoopt tennisraketten. Je merkt dat je doelpubliek vaak ‘tennis voor beginners’ opzoekt. Zorg er dan voor dat er op je website ook content te vinden is over beginnen met tennissen. Ben je zelf geen specialist? Dan kan je maar beter een SEO copywriter betrekken op je project. Wie weet kopen ze dan wel een nieuw raketje.
Een kwaliteitsvolle SEO tekst
Het is ook enorm belangrijk dat de content op je website goed is. Het verwerken van de zoekwoorden in je tekst alleen is niet goed genoeg. Je moet ervoor zorgen dat je teksten aangenaam zijn om te lezen, met betrouwbare informatie. Zorg dus voor genoeg witregels en tussentitels om meer structuur te hebben. Dit kan je ook doen door gebruik te maken van bullet points en signaalwoorden, voor meer samenhang. Schrijf ook zeker een goede inleiding dat interesse aanwakkert bij mensen. Probeer ervoor te zorgen dat je content iets is dat je doelpubliek zal willen delen met hun netwerk, zodat meer mensen op jouw pagina komen. Let er ook zeker op dat je paginatitels de kern van de pagina omvatten, met hier ook het juiste zoekwoord dat bij die pagina hoort.
SEO specialisten
Wil je dus met je bedrijf hoger in de Google zoekopdrachten komen? Optimaliseer dan de SEO van je website. Als je dit zelf niet wil of kan doen, kan je altijd de hulp inschakelen van een SEO bureau. Dit zijn experten in het vakgebied, die er alles aan zullen doen om jouw bedrijf naar de top van de Google zoekertjes te sturen. Zo kunnen zij je niet enkel helpen met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en het schrijven van kwaliteitsvolle teksten, maar ook met linkbuilding, de technische aspecten van je website zoals de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid en nog zoveel meer…