Of je nu een groot of een klein bedrijf hebt, bellen blijft nog steeds belangrijk. Het is zowel intern als extern nog steeds de snelste manier om iets te bereiken. Wanneer je een groot bedrijf hebt, kunnen telefoonkosten hoog oplopen als je nog de klassieke manier van telefoneren gebruikt. Vandaag de dag komt voip telefonie echter meer op de voorgrond. In dit artikel vind je meer uitleg over het gebruik ervan en waarom steeds meer bedrijven hiervoor kiezen.
Hoe werkt VoIP telefonie?
Het concept van een voip telefoon, ook wel een internet telefoon genoemd, is eigenlijk heel eenvoudig. Waar je bij een klassieke telefoon gebruik maakt van een telefooncentrale om te bellen, gebruik je bij voip telefonie IP-adressen om via het internet te bellen. De term voip staat dan ook voor Voice over Internet Protocol. Bij een internet telefoon maak je niet langer gebruik van een fysieke telefooncentrale meer, maar van een cloud waarin alles wordt opgeslagen.
Wanneer je gebruikt maakt van voip telefooncentrale, kan je je telefoon meteen in je computer steken om zo gebruik te maken van de internetverbinding. Je kan zelfs gebruik maken van je mobiele verbinding op je smartphone om via voip te bellen wanneer je bijvoorbeeld onderweg bent en geen computer ter beschikking hebt.
Waarom kiezen steeds meer bedrijven voor voip?
Een van de belangrijkste redenen waarom steeds meer bedrijven kiezen om een internet telefoon te installeren, is natuurlijk het financiële plaatje. Bij grote bedrijven wordt er waarschijnlijk vaak gebruik gemaakt van de telefoon. Indien je voor een klassieke telefoonverbinding gaat, komen de telefoonkosten bovenop de internetkosten. Bij voip vallen de telefoonkosten binnen de internetkosten omdat je je internetverbinding gebruikt. Zeker wanneer je ook vaak naar het buitenland moet bellen, kan je hier als bedrijf heel wat op besparen.
Een ander voordeel is dat je ook veel minder kabels nodig hebt om je telefoon aan te sluiten. Slechts een kabeltje om je telefoon te verbinden met je computer is voldoende. Je hebt geen stopcontacten meer nodig waardoor je eender waar kan plaatsnemen met je telefoon.
Bij voip kan elke werknemer ook zijn of haar eigen beschikbaarheid instellen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen wanneer je niet bereikbaar bent omwille van een vergadering of zelfs een vakantie. Word je toch opgebeld in die tijdspanne, dan wordt het telefoontje automatisch doorverbonden met een andere collega.
Er zijn dus heel wat voordelen en redenen waarom steeds meer bedrijven kiezen voor voip telefonie. Houd er wel rekening mee dat de overstap van gewone telefonie naar voip niet eenvoudig is en wel wat kan kosten wanneer je veel telefoontoestellen in je bedrijf hebt. Schakel hiervoor een expert in om fouten te vermijden, all hangt hier natuurlijk ook een prijskaartje aan vast. Weet wel dat deze investering op lange termijn je bedrijf veel meer geld zal besparen.